Δευτέρα 22 Ιανουάριος 2018
Find me on Facebook Follow me on Twitter Follow me on Linkedin
EDP LOGO NEW
Home arrow Tutorials arrow Τεχνικά arrow Σχεδιάζοντας σωστά για κοπτικά

Σχεδιάζοντας σωστά για κοπτικά

Θεμιστοκλής Χαψής

tutorials/koptiko_anoigma.jpg
Μια από τις πολυτέλειες που μπορούν να προσφέρουν εδώ και χρόνια οι ψηφιακοί εκτυπωτές είναι πέρα από την μεγάλη γκάμα υλικών εκτύπωσης, η δυνατότητα περιμετρικής κοπής του θέματος. Δεν μιλάμε για μια απλή ορθογώνια κοπή αλλά για πολύπλοκες διαδρομές που μπορούν να αναδείξουν το σχεδιασμό μιας εργασίας. Ας υποθέσουμε ότι πρέπει να σχεδιάσουμε τα γραφικά για μια βιτρίνα καταστήματος. Αυτά, στη συνέχεια θα τυπωθούν τετραχρωμία σε αυτοκόλλητο, θα κοπούν και θα κολληθούν. Τα γραφικά θα αποτελέσουν 2 κομμάτια, ένα στο πάνω και ένα στο κάτω μέρος της βιτρίνας κατά μήκος όλης της τζαμαρίας. Κατόπιν συνεννοήσεως με το κατάστημα ή μετρώντας οι ίδιοι το μέγεθος της βιτρίνας, έχουμε την τελική διάσταση της τζαμαρίας συνολικά η οποία έχει πλάτος 228cm και ύψος 147cm (εικ. 01).
tutorials/koptiko_1.jpg
Δυστυχώς, μερικές φορές η μέτρηση δεν είναι και τόσο ακριβής. Αυτό είτε γιατί η μέτρηση γίνεται λίγο βιαστικά είτε γιατί έχει χρησιμοποιηθεί αντί για μετροταινία, ένα απλό μικρό μέτρο με αποτέλεσμα να μην μετρηθεί ολόκληρη η διάσταση με μιας, αλλά με άθροισμα επιμέρους τμημάτων. Είναι καλό λοιπόν να λάβουμε τα μέτρα μας και να δώσουμε από μόνοι μας μερικά χιλιοστά ίσως και ένα εκατοστό παραπάνω στο εικαστικό όταν έχουμε αμφιβολίες για την ακρίβεια της μέτρησης (εικ. 02). Ας μην ξεχνάμε άλλωστε ότι και τα υλικά εκτύπωσης παρουσιάζουν μικρές αλλοιώσεις στις διαστάσεις τους λόγο των διαστολών / συστολών από την εκτύπωση, τη θερμοκρασία, το στέγνωμα κ.λπ.
tutorials/koptiko_2.jpg
Αν λοιπόν σχεδιάσουμε την τελική επιφάνεια εκτύπωσης λίγο πιο μεγάλη, ο τεχνικός τοποθέτησης θα κολλήσει το θέμα πάνω στη γυάλινη επιφάνεια, ξεκινώντας και γωνιάζοντας το πρώτο κομμάτι στην πάνω αριστερή γωνία του τζαμιού (εικ. 03) προς την πάνω και δεξιά γωνία. Αντιστοίχως θα τοποθετήσει και το κάτω αυτοκόλλητο. Ότι περισσέψει στο τέλος στη δεξιά πλευρά κόβεται επί τόπου (εικ. 04).
tutorials/koptiko_3&4.jpg

Σωστή σχεδίαση του αρχείου.
Ξεκινώντας με τη διάσταση που επιλέξαμε συν ένα εκατοστό στο πλάτος, μπορούμε να σχεδιάσουμε το εικαστικό μας είτε στο CorelDraw είτε στο Illustrator και έτσι να ορίσουμε ως μέγεθος της σελίδας, εικονικά, την επιφάνεια του τζαμιού που θα φιλοξενήσει το αυτοκόλλητο. Το σημαντικότερο κατά τη διάρκεια της σχεδίασης, είναι να έχουμε στο νου μας ότι με την ολοκλήρωση του σχεδιασμού θα πρέπει να ορίσουμε με μια συνεχόμενη κλειστή γραμμή, περιμετρικά του εικαστικού μας, τη διαδρομή του κοπτικού. Όπως σε μια offset εκτύπωση αφήνουμε ξακρίσματα έξω από το καθαρό, έτσι και σε μια τέτοια περίπτωση θα πρέπει να αφήσουμε, έξω από τη γραμμή κοπής, 5 χιλιοστά θέμα για λόγους ασφαλείας (εικ. 5).
tutorials/koptiko_5.jpg
Για να μπορέσουμε να το κάνουμε αυτό εκ των υστέρων, να "ανοίξουμε" δηλαδή το φόντο του σχεδίου μας περιμετρικά κατά 5mm, θα πρέπει το φόντο να σχεδιασθεί εξ αρχής σωστά. Η βάση δηλαδή του φόντου, να είναι απλά σχεδιασμένη ώστε να μας προσφέρει τη δυνατότητα να την μεγαλώσουμε. Αν για παράδειγμα έχουμε περιμετρικά του θέματος πολύπλοκα και πολύχρωμα γραφικά, είναι αδύνατο εκ των υστέρων να τα μεγαλώσουμε με ένα απλό offset path όπως θα κάναμε σε ένα απλό και μονόχρωμο φόντο. Άρα, κρατάμε αυτό το σημαντικό tip. Έξυπνη και απλή σχεδίαση του φόντου εξ αρχής, μάς διευκολύνει στη συνέχεια. Μόλις ολοκληρωθεί ο σχεδιασμός της εργασίας μας και έχουμε έτοιμο το εικαστικό, κατά προτίμηση στο ίδιο layer (εικ. 6), αντιγράφουμε όλο το εικαστικό, ολόκληρο το περιεχόμενο του layer 01 δηλαδή, σε ένα νέο layer, το layer 02.
tutorials/koptiko_6&7.jpg
Με επιλεγμένο όλο το εικαστικό στο layer 02 που μόλις φτιάξαμε και από την παλέτα pathfinder πατάμε το πρώτο κουμπί αριστερά από την πάνω γραμμή (εντολή add to shape area). Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, να ενωθούν όλα τα επιμέρους τμήματα του γραφικού μας σε ένα νέο αντικείμενο που προκύπτει ως το άθροισμα των επιμέρους αντικειμένων. Το αντικείμενο αυτό είναι η γραμμή κοπής του θέματός μας (εικ. 7).
tutorials/koptiko_8&9.jpg

Ξακρίσματα στο θέμα
Εδώ είναι ίσως το δυσκολότερο κομμάτι της εργασίας. Θα πρέπει με κάποιο τρόπο να μεγαλώσουμε το φόντο του εικαστικού ώστε να βγει 5mm έξω από τη γραμμή κοπής. Αναφέραμε παραπάνω ότι αυτό είναι κάτι που πρέπει να έχουμε στο νου μας οπωσδήποτε την ώρα που σχεδιάζουμε. Ουσιαστικά θα πρέπει το φόντο να μεγαλώσει στα πλάγια και στην κάτω πλευρά (για το πάνω αυτοκόλλητο) ή στην πάνω πλευρά (για το κάτω αυτοκόλλητο) όπως φαίνεται στην εικόνα 8.
tutorials/koptiko_10.jpg
Στο συγκεκριμένο παράδειγμα κάτι τέτοιο είναι εφικτό. Ο γαλάζιος ουρανός είναι πολύ εύκολο να μεγαλώσει με ένα απλό Object / Path / offset path. Το ίδιο και η ματζέντα πόλη. Τα υπόλοιπα επίσης τμήματα των γραφικών (ομόκεντροι κύκλοι και ουράνιο τόξο) έχουν σχεδιασθεί επίτηδες με λευκό φιλέτο ώστε να είναι και αυτό μονόχρωμο και πανεύκολο να μεγαλώσει. Έτσι έχω ετοιμάσει και το φόντο του σχεδίου μου με ξακρίσματα 5 mm έξω από τη γραμμή κοπής. Είμαι λοιπόν έτοιμος (εικ. 9).


Πως δηλώνουμε στον εκτυπωτή την γραμμή κοπής;
Συνήθως κάθε εταιρεία που παρέχει εκτυπωτές με router δίνει στα κέντρα ψηφιακών εκτυπώσεων και οδηγίες πως να δηλωθεί η γραμμή κοπής. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα θα χρησιμοποιήσουμε τις οδηγίες της Roland. Η Roland λοιπόν παρέχει στους πελάτες της, και αυτοί με την σειρά τους στους γραφίστες, ένα αρχείο για Adobe Illustrator και άλλο ένα για CorelDraw. Το αρχείο αυτό περιέχει οδηγίες και ένα νέο ατόφιο χρώμα, σαν να λέμε ένα χρώμα τύπου pantone, μόνο που το χρώμα αυτό είναι εξειδικευμένο. Ο εκτυπωτής έχει την ιδιότητα όπου βλέπει αυτό το χρώμα να το αγνοεί στην εκτύπωση αλλά να το λαμβάνει σαν οδηγό κοπής. Από την παλέτα Swatches χρησιμοποιούμε το κρυφό μενού για να κάνουμε Load το αρχείο αυτό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να εμφανισθεί το χρώμα αυτό σε δική του παλέτα με την ονομασία Roland VersaWorks η οποία περιέχει ένα και μοναδικό χρώμα (ματζέντα) με το όνομα CutContour. Έχοντας στο Layer 1 το εικαστικό και στο Layer 2 τη γραμμή κοπής, δίνω γέμισμα τίποτα, περίγραμμα "CutContour" και πάχος γραμμής 0.5 pt. Στη συνέχεια από την παλέτα Attributes, τσεκάρω το Overpint Stroke ώστε να είμαι σίγουρος 100% ότι το συγκεκριμένο χρώμα δεν θα τρυπήσει το φόντο. Για να ολοκληρωθεί η εργασία, κλείνω το αρχείο σαν eps χωρίς να ενσωματώσω κάποιο preview μέσα στο eps (μη αναγκαίο) και απλά τσεκάρω την ισοπέδωση διαφάνειας Flatten transparency με high resolution (αν έχω διαφάνειες) και φυσικά τσεκάρω την ένδειξη embed font (εικόνα 10). Το αρχείο είναι έτοιμο για αποστολή, εκτύπωση και κοπή. Παρόμοια διαδικασία θα πρέπει να ακολουθηθεί και στο CorelDraw.

Κλείνοντας το άρθρο να ευχηθώ καλή χρήση της δυνατότητας κοπτικού και φυσικά να δούμε πολλές και όμορφες δουλειές εκεί έξω. Αν δεν έχετε ξανασχεδιάσει μια τέτοια εργασία με κοπτικό, κάντε για αρχή κάτι απλό και όμορφο, εύκολο στην εκτέλεση και όταν μάθετε να ελέγχετε καλά τον μηχανισμό και μπορείτε εξ αρχής να προβλέψετε όλα τα στάδια και τις όποιες δυσκολίες, περάστε σε πιο δύσκολα θέματα με πιο πολύπλοκα φόντα.

1 Σχόλιο

aiantas
Aριστείδης Λημνιός
04 Μάρτιος 2011, 01:51
Εκτός κι αν η κοπή γίνει σε κοπτικό μηχάνημα της εταιρείας Summa. Σε αυτή την περίπτωση δεν θα χρειαστεί μα δώσουμε ξάκρισμα στην γραμμή της κοπής λόγω του πολύ καλού tracking του μηχανήματος.Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την πολύ μεγάλη ακρίβεια κοπής.

Θα πρέπει πρώτα να συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

NEWSLETTER

Σύνδεση Χρήστη