Δευτέρα 22 Ιανουάριος 2018
Find me on Facebook Follow me on Twitter Follow me on Linkedin
EDP LOGO NEW
Home arrow Άρθρα arrow Έρευνες arrow Ευρωπαϊκή Έρευνα της FΙΝΑΤ

Ευρωπαϊκή Έρευνα της FΙΝΑΤ

Δευτέρα, 22 Ιούλιος 2013

Finat

Μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έρευνα για την ευρωπαϊκή αγορά της αυτοκόλητης ετικέτας διεξήγαγε προσφάτως ο παγκόσμιος συνεταιρισμός προμηθευτών αυτοκόλητων ετικετών και συναφών δραστηριοτήτων FΙΝΑΤ, η οποία αποτυπώνει τις τάσεις του κλάδου σε όλη την Ευρώπη.

Σήμερα που στη χώρα μας το ενδιαφέρον ολοένα και περισσότερων παραγωγών στρέφεται προς τις εξαγωγές Ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό, έχει ενδιαφέρον να ρίξουμε μια ματιά στις τάσεις και τις προοπτικές που επικρατούν στην Ευρωπαϊκή αγορά σε σχέση με τις ετικέτες.

Το 2012, οι αυτοκόλλητες ετικέτες στην Ευρώπη άγγιξαν τα 5,78 δις τετραγωνικά μέτρα, αύξηση 1,7% σε σχέση με το 2011. Στο σύνολο αυτό, το μερίδιο αγοράς των αυτοκόλλητων ετικετών (self-adhesive) υπολογίζεται σήμερα στο 45% αποτελώντας με το ποσοστό αυτό την πρώτη επιλογή στις τεχνολογίες ετικετοποιίας.

Ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής με ποσοστό 40% η τεχνολογία απλής ετικέτας (wet-glue), όπου η κόλα προσαρμόζεται στην ετικέτα κατά την παραγωγή.

Την τρίτη θέση σε προτίμηση καταλαμβάνει με ποσοστό 7% η τεχνολογία μανίκι (sleeve), δηλαδή το ντύσιμο μιας συσκευασίας με συρρίκνωση, ενώ, ακολουθούν με ποσοστό 3% η τεχνολογία «εκμαγείου» (in-mould), όπου δηλαδή το τυπωμένο χαρτί ή πλαστικό της ετικέτας ενσωματώνεται στη συσκευασία κατά τη διαμόρφωσή της, και με ποσοστό 5% άλλες μέθοδοι.

Εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως η ευθύγραμμη αύξηση κατά 5%, από χρονιά σε χρονιά, που παρουσίαζε η αγορά της ετικέτας, σταμάτησε να ισχύει στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας (2004-2005).

Είναι φανερό πως η αγορά της ετικέτας, αφενός, δεν έμεινε ανεπηρέαστη από την παγκόσμια οικονομική κρίση, αφετέρου, τα επίπεδα κατανάλωσης ωρίμασαν στην αγορά της Δυτικής Ευρώπης και, ως εκ τούτου, η ζήτηση για αυτοκόλλητες ετικέτες έγινε περισσότερο ευάλωτη στις μεταβολές της καταναλωτικής συμπεριφοράς των πολιτών. Παρ’ όλα αυτά όμως, υπάρχουν δύο στοιχεία που δίνουν ξανά ώθηση στην αγορά της ετικέτας: Από τη μία οι καινοτομίες στις εύκαμπτες ετικέτες από πλαστικό και, από την άλλη, η εξέλιξη που παρατηρείται στις χώρες της ανατολικής Ευρώπης.

Μακροπρόθεσμες εκτιμήσεις της FINAT

Το 2012 αποτέλεσε μια σημαντική χρονιά για τη βιομηχανία της αυτοκόλλητης ετικέτας στην Ευρώπη. Πέρσι, η συνολική κατανάλωση που έφτασε τα 5,78 δισεκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα, ήταν διπλάσια από την εκτίμηση των 2,84 δισεκατομμυρίων της EPSMA για το 1996. Πήρε, βέβαια, τη βιομηχανία 7 χρόνια για να φτάσει στα μισά της διαδρομής, ενώ, από το 2003 και έπειτα χρειάστηκαν άλλα 10 χρόνια για να καλύψει το υπόλοιπο μισό των εκτιμήσεων. Το στοιχείο αυτό δείχνει πως υπάρχει μια σαφής επιβράδυνση στην ανάπτυξη (διάγραμμα 1).

Διάγραμμα 1
Η ζήτηση στην Ευρώπη (1996-2012)

Η επιβράδυνση αυτή φαίνεται και από το διάγραμμα 2 το οποίο απεικονίζει τα μεγέθη κατανάλωσης ανά χρονιά, με σταδιακή πτώση στη ζήτηση μεταξύ του 2005 και του 2008. Η επιβράδυνση ευτυχώς μετριάστηκε, σε ένα βαθμό, από την αύξηση της χρήσης εύκαμπτων πλαστικών ετικετών. Στη συνέχεια, από τα μέσα του 2008 και έπειτα, ακολούθησε μια πολύ μεγάλη πτώση η οποία οφείλεται στην παγκόσμια οικονομική κρίση που ξέσπασε το 2008. Ευτυχώς δεν κράτησε πολύ και βλέπουμε πως από το 2009-2010 υπάρχει πολύ μεγάλη ανάκαμψη η οποία όμως, ενώ έδωσε νέα ώθηση στη βιομηχανία ακολουθήθηκε από άλλη μία μεγάλη πτώση το 2010-2011.

Διάγραμμα 2
Οι μεταβολές στη ζήτηση αυτοκόλλητων ετικετών ανά χρονιά

Τα σημάδια ανάκαμψης που φάνηκαν στο πρώτο μισό του 2012, δυστυχώς δεν κράτησαν πολύ εξαιτίας της ύφεσης και των αυστηρών δημοσιονομικών μέτρων που πήραν αρκετές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης (μεταξύ τους και η Ελλάδα) με σκοπό την επανάκτηση της εμπιστοσύνης στο Ευρώ.

Οι Παγκόσμιες Προοπτικές

Σύμφωνα με στοιχεία, η παγκόσμια ανάγκη σε ετικέτες (όλων των τύπων & τεχνολογιών) κυμαίνεται από 40 έως 45 δισεκατομμύρια τετραγωνικά μέτρα. Περίπου το 30% της ποσότητας αυτής καταναλώνεται στην Ευρώπη. Εάν συνυπολογιστούν και οι αναπτυσσόμενες χώρες τότε τα σκήπτρα κρατούν με ποσοστό 46% οι απλές ετικέτες (wet-glue) και ακολουθούν με 37% οι αυτοκόλλητες. Με ποσοστά 8% ακολουθούν οι ετικέτες «μανίκι» και με 8% οι υπόλοιπες τεχνολογίες.

Αυτό συμβαίνει επειδή στις αναπτυσσόμενες αγορές οι αυτοκόλλητες ετικέτες δεν είναι ιδιαιτέρως αναπτυγμένες.

Όπως αναφέρθηκε και στην αρχή, τα ποσοστά αυτά εμφανίζονται αντίστροφα όταν στον υπολογισμό λαμβάνονται υπόψη μόνο οι αναπτυγμένες αγορές της Δυτικής Ευρώπης και της Βόρειας Αμερικής.

Ένα άλλο ενδιαφέρον στοιχείο που προέκυψε από τη μελέτη των στοιχείων της έρευνας είναι πως ενώ η κατά κεφαλή κατανάλωση αυτοκόλλητης ετικέτας στη Β. Αμερική και τη Δ. Ευρώπη κυμαίνεται στα ίδια επίπεδα (περίπου 15 τετρ. μέτρα), εμφανίζεται μεγάλη διακύμανση τιμών στις υπόλοιπες περιοχές της Ευρώπης.

Για παράδειγμα, στην Ανατολική και Νοτιοανατολική Ευρώπη έχουμε ποσότητες της τάξεως των 3ων με 4ων τετρ. μέτρων και στη Βορειοδυτική Ευρώπη της τάξεως των 20 τετρ. μέτρων. Ο δε μέσος όρος κατανάλωσης για ολόκληρη την Ευρώπη είναι στα 6 με 8 τετρ. μέτρα. (διάγραμμα 3)

Διάγραμμα 3
Παγκόμια κατανάλωση αυτοκόλλητης ετικέτας ανά καταναλωτή



0 Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Θα πρέπει πρώτα να συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

NEWSLETTER

Σύνδεση Χρήστη