Τετάρτη 25 Απρίλιος 2018
Find me on Facebook Follow me on Twitter Follow me on Linkedin
EDP LOGO NEW
Home arrow Άρθρα arrow PrePress arrow Ποντίκι Vs Γραφίδα

Ποντίκι Vs Γραφίδα

Μιχάλης Καλούδης
Παρασκευή, 09 Σεπτέμβριος 2011

mouse vs stylus

Ανεξάρτητα από την ειδικότητά μας ή τον τομέα των Γραφικών Τεχνών στον οποίο εργαζόμαστε, χρησιμοποιούμε μία συσκευή για να εισάγουμε ή να επεξεργαστούμε πληροφορίες στον υπολογιστή. Η πιο διαδεδομένη συσκευή είναι φυσικά το «ποντίκι». Ειδικότερα στον κλάδο της γραφιστικής όμως, η χρήση γραφίδας είναι εξίσου διαδεδομένη και σε πολλά σημεία υπερτερεί έναντι του κλασικού «ποντικιού».

Στο άρθρο που ακολουθεί ετοιμάσαμε ένα συγκριτικό τεστ μεταξύ των δύο συσκευών. Αυτά που εξετάσαμε είναι θέματα δυνατοτήτων της κάθε συσκευής, λειτουργικότητας και ευκολίας στη χρήση, αλλά και ιατρικά/εργονομικά θέματα.

Ας ξεκινήσουμε από τον τρόπο με τον οποίο λει­τουργούν:

Το ποντίκι: Το ποντίκι είναι μία συσκευή που λειτουργεί βάσει της δισδιάστατης κίνησής της πάνω σε κάποια επιφάνεια. Η κίνηση εντοπίζεται από ένα ή περισσότερα LED (Optical mouse) και μεταφράζεται σε αντίστοιχη κίνηση του κέρσορα πάνω στο εικονικό περιβάλλον εργασίας μας. Τα χαρα­κτηριστικά που ορίζουν μία συσκευή καλύτερη από μία άλλη είναι ο αριθμός των λειτουργιών που μπορεί να παρέχει (τροχός κύλισης, επιπλέον πλήκτρα, κ.λπ.), ο βαθμός ευαισθησίας της και, τέλος, ο εργονομικός σχεδιασμός που είναι, ίσως, και ο πιο σημαντικός παράγοντας.

Η Γραφίδα: Στην αντίπερα όχθη συναντάμε δύο συσκευές που αποτελούν μαζί ένα σύνολο. Την ταμπλέτα (tablet) και τη γραφίδα (stylus). Η γραφίδα μοιάζει με ένα κανονικό στυλό με τη διαφορά ότι στην άκρη της έχει μία ηλεκτρονική κεφαλή. Η ταμπλέτα αποτελείται από πλήκτρα και μία επίπεδη επιφάνεια η οποία ανιχνεύει την κίνηση της γραφίδας και τη μεταφράζει σε κίνηση του κέρσορα. Μία βασική διαφορά με το ποντίκι είναι ότι ένα συγκεκριμένο σημείο της επιφάνειας αντιστοιχεί σε συγκεκριμένο σημείο της οθόνης.


ration


Ο αριθμός των πλήκτρων πάνω σε γραφίδα και ταμπλέτα καθώς και το μέγεθος της τελευταίας είναι τα κύρια χαρακτηριστικά επιλογής του καταλληλότερου μοντέλου. Ένα ακόμα χαρακτηριστικό που θα πρέπει να γνωρίζουμε είναι ότι υπάρχουν γραφίδες οι οποίες φέρουν μπαταρία στο εσωτερικό τους ενώ κάποιες άλλες, όχι. Συνιστούμε τη χρήση γραφίδων που δεν χρειάζονται μπαταρία για να λειτουργήσουν, λόγω του μικρότερου βάρους τους.
Μία σχετικά νέα δυνατότητα που καθιστά μία γραφίδα ακόμα καλύτερη, είναι η αναγνώριση τής κλίσης που παίρνει κατά τη χρήση. Χαρακτηριστικό πολύ σημαντικό για επεξεργασίες και σχεδιασμό μέσα σε εφαρμογές επεξεργασίας γραφικών (π.χ. Photoshop).

Δυνατότητες
Ποντίκι
Η ποικιλία των δυνατοτήτων ενός ποντικιού αυξάνεται ανάλογα με τον αριθμό των πλήκτρων που έχει. Ο τροχός κύλισης, ο οποίος χρησιμεύει και σαν πλήκτρο, υπάρχει πια σχεδόν σε όλες τις συσκευές. Σε γραφιστικές εφαρμογές χρησιμεύει για να κάνουμε scroll σε κάποιο πολυσέλιδο έγγραφο ή για να αλλάξουμε το ποσοστό απεικόνισης (zoom in/out).
Ορισμένες συσκευές έχουν επιπλέον δύο ή και περισσότερα πλήκτρα στις πλαϊνές τους πλευρές. Ιδιαίτερα χρήσιμα για την περιήγηση στο διαδίκτυο αφού εξορισμού εκτελούν εντολές όπως «Προηγούμενη Σελίδα και Επόμενη Σελίδα» ή ειδικές λειτουργίες που έχει ορίσει ο ίδιος ο χρήστης, για παράδειγμα τη λειτουργία Exposé στα Mac.


mouse controls
Όσο πιο έξυπνα ορίσουμε τις εντολές, τόσο πιο άνετος θα είναι ο τρόπος που δουλεύουμε.


Αρκετά χρήσιμες εντολές είναι οι «Save» και «Open». Έτσι μπορούμε να επιτύχουμε λιγότερες χρήσεις του δείκτη αλλά και του χεριού, ξεκουράζοντάς τα. Τέλος, ορισμένες συσκευές μέσω των αντίστοιχων προγραμμάτων διαχείρισής τους, μπορούν να παραμετροποιη­θούν διαφορετικά για κάθε εφαρμογή. Δηλαδή άλλη εντολή να εκτελεί ένα πλήκτρο μέσα στο browser και άλλη σε κάποια σελιδοποιητική εφαρμογή.
Το βασικό προτέρημα των ποντικιών έναντι των γραφίδων, πέρα από το κόστος, είναι η σταθερότητα που έχουν. Σε αντίθεση με τις γραφίδες, τα ποντίκια πρέπει να ακουμπούν κάτω για να κινούν τον κέρσορα. Αντιθέτως, αν η γραφίδα ακουμπήσει την ταμπλέτα, αυτό συνεπάγεται με κλικ.
Ο τρόπος λειτουργίας των ποντικιών, σε συνδυασμό με το βάρος του χεριού μας, τα καθιστούν πολύ σταθερά. Για παράδειγμα, θέλουμε να δημιουργήσουμε ένα ορθογώνιο αντικείμενο μέσα σε μία σελιδοποιητική εφαρμογή. Θα πρέπει να κάνουμε κλικ και να σύρουμε. Με τη βοήθεια των χαράκων (Rulers), θέλουμε να ξεκινήσουμε από ένα συγκεκριμένο σημείο. Με το ποντίκι είναι πολύ εύκολο. Με τη γραφίδα τα πράγματα δυσκολεύουν κάπως, καθώς θα πρέπει, όταν ακουμπήσει την ταμπλέτα, να βρίσκεται ακριβώς στο σημείο που θέλουμε. Η κίνηση της γραφίδας προς τα κάτω ή ένα ανεπαίσθητο τρέμουλο του χεριού, καθιστούν αυτήν την απλή εργασία, δύσκολη.
Θα πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στην επιλογή της κατάλληλης συσκευής. Πολλές από αυτές, ιδιαίτερα με πολλά πλήκτρα, έχουν σχεδια­στεί ειδικά για gaming ή για περιήγηση στο διαδίκτυο
και όχι για γραφιστικές εφαρμογές. Αν και οι πολυάριθμες, άμεσα προσβάσιμες, εντολές που μπορούμε να ορίσουμε φαίνονται να είναι ένας καλός λόγος απόκτησης, η πολύωρη χρήση τους ενδέχεται να κουράσει το χέρι σε υπερβολικό βαθμό.

Γραφίδα - Ταμπλέτα
Στις δυνατότητες των συσκευών αυτών περιέχονται όλες οι προαναφερθείσες. Ακόμα και ο τροχός κύλισης έχει προστεθεί σε ορισμένα μοντέλα.
Όλα τα σετ Ταμπλέτα-Γραφίδα περιέχουν και το δικό τους πρόγραμμα παραμετροποίησης των εντολών που θα εκτελούνται με το πάτημα των πλήκτρων που φέρουν και οι δύο συσκευές. Στην παρακάτω εικόνα μπορούμε να δούμε πώς έχουν οριστεί κάποιες από τις πιο συνηθισμένες εντολές στις καθημερινές εργασίες.


tablet controls


Εκεί που η γραφίδα «ξεδιπλώνει» τις δυνατότητές της είναι μέσα στις εφαρμογές διαχείρισης γραφικών. Λόγω της δυνατότητας αναγνώρισης πίεσης που διαθέτει, μπορούμε να σχεδιάσουμε με τρόπους και τεχνικές που με το ποντίκι θα ήταν απλά ανέφικτο.


airbrush
Μετάβαση από ένα χρώμα σε άλλο βάσει της πίεσης που ασκείται στη γραφίδα.


airbrush
Μέγεθος βούρτσας, χρώμα και «σκόρπισμα», όλα σε μία βουρτσιά πλήρως ελεγχόμενα.



Πλεονεκτήματα έναντι «ποντικιού»
Τα προτερήματα των γραφίδων έναντι των ποντικιών είναι αρκετά, ακόμα και για γενική χρήση. Το σημαντικότερο προτέρημα είναι η λιγότερη καταπόνηση του χεριού, κάτι που θα αναλύσουμε παρακάτω. Επίσης, η μετακίνηση του κέρσορα γίνεται με κινήσεις μικρότερες, γρηγορότερες και κυριολεκτικά κάνουν τη ροή εργασίας να «πετά». Για παράδειγμα, εάν θέλουμε να μετακινήσουμε τον κέρσορα από τη μία πλευρά της οθόνης στην άλλη, με το ποντίκι το πιο πιθανό είναι να πρέπει να γίνει με δύο κινήσεις. Πρώτα να φτάσουμε μέχρι τη μέση της οθόνης, να το ανασηκώσουμε, μεταφέροντάς το προς τα εκεί που ξεκινήσαμε και έπειτα να ολοκληρώσουμε τη μετακίνηση. Μπορούμε φυσικά να αλλάξουμε την ταχύτητα του ποντικιού, αλλά μετά οι κινήσεις θα γίνουν πολύ απότομες και δεν θα έχουμε καλό έλεγχο του κέρσορα.
Σε αντίθεση με το ποντίκι, το μέγεθος της ταμπλέτας αντιστοιχεί σε όλη την οθόνη. Σε μία ταμπλέτα μεγέθους Α6 ή ακόμα και Α5, με μία ελαφριά κίνηση του καρπού, μπορούμε να μεταφέρουμε τον κέρσορα σε όποιο σημείο της οθόνης θέλουμε. Οι μεγαλύτερου μεγέθους ταμπλέτες, μπορεί να είναι βολικές όταν ζωγραφίζουμε ή επεξεργαζόμαστε εικόνες αλλά καταντούν δύσχρηστες για τις υπόλοιπες εργασίες καθώς απαιτούν μεγάλες κινήσεις. Αυτό όμως μπορεί (και πρέπει) να ρυθμιστεί μέσα από το πρόγραμμα ρυθμίσεων της ταμπλέτας. Εκεί μπορούμε να ορίσουμε την ωφέλιμη περιοχή αρκετά μικρότερη από τη συνολική, ώστε να απαιτούνται μικρότερες κινήσεις και μάλιστα μπορούμε να επιλέξουμε σε ποιες εφαρμογές θα εκμεταλλευόμαστε τη συνολική επιφάνεια και σε ποιες τη μικρότερη που έχουμε ορίσει.


tablet mapping
Μικραίνουμε, όσο μπορούμε, την ωφέλιμη επιφάνεια ώστε να απαιτούνται μικρότερες, άρα και πιο ξεκούραστες κινήσεις.


Τέλος, να επισημάνουμε πως υπάρχουν ταμπλέτες που συνδυάζονται με ειδικά σχεδιασμένα ποντίκια τα οποία «λειτουργούν» μόνο πάνω στην επιφάνεια της ταμπλέτας. Έτσι ο χρήστης μπορεί να λειτουργεί και με τις δύο συσκευές (γραφίδα & ποντίκι), ανάλογα την εργασία ή μέχρι να συνηθίσει τη γραφίδα.



0 Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Θα πρέπει πρώτα να συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.