Τρίτη 26 Σεπτέμβριος 2017
Find me on Facebook Follow me on Twitter Follow me on Linkedin
EDP LOGO NEW
Home arrow Tutorials arrow Τεχνικά arrow Pantone στο Photoshop

Pantone στο Photoshop

Μιχάλης Καλούδης

Τα pantone μελάνια μαζί με τα χρώματα της τετραχρωμίας (CMYK) χρησιμοποιούνται σε πληθώρα εντύπων, από περιοδικά και διαφημιστικά φυλλάδια μέχρι λογότυπους και συσκευασίες προϊόντων. Οι λόγοι για τους οποίους χρησιμοποιούνται pantone χρώματα είναι διάφοροι. Άλλοτε χρησιμοποιούνται για λόγους marketing και αισθητικής, π.χ. για ζωντάνια και εντυπωσιακότερο εκτυπωτικό αποτέλεσμα, και άλλοτε για λόγους ασφάλειας καθώς με τη χρήση pantone χρωμάτων μειώνεται σημαντικά ο κίνδυνος κακής απόδοσης του χρώματος π.χ. ενός λογοτύπου.
Πώς μπορούμε όμως να τυπώσουμε μία φωτογραφία με pantone χρώματα και όχι με την κλασική τετραχρωμία ή να προσθέσουμε αντικείμενα, όπως για παράδειγμα τίτλους και γραφικά pantone, σε μία τετράχρωμη φωτογραφία;
Στο άρθρο που ακολουθεί θα δούμε βήμα βήμα τις διαδικασίες οι οποίες πρέπει να ακολουθηθούν για να έχουμε ένα πολύ καλό αποτέλεσμα και στις δύο παραπάνω περιπτώσεις.

Περίπτωση Α: Απόδοση CMYK εικόνας με Pantone
Σκοπός μας σε αυτήν την περίπτωση είναι να αποδώσουμε μία φωτογραφία χρησιμοποιώντας pantone χρώματα. Συγκεκριμένα, θα τροποποιήσουμε μία εικόνα από τετράχρωμη CMYK σε τρίχρωμη Pantone. Να επισημάνουμε εδώ ότι υπάρχουν δύο βασικοί λόγοι για τους οποίους μπορεί να επιδιώκουμε μια τέτοια μετατροπή και κανένας από αυτούς δεν είναι η εξοικονόμηση μελανιών! Ο πρώτος λόγος είναι να θέλουμε να τονίσουμε την φωτογραφία, εκμεταλλευόμενοι  τη ζωηράδα και τη λάμψη των ατόφιων μελανιών. Ο δεύτερος λόγος είναι να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε το Pantone μελάνι, που υπάρχει ήδη στο κείμενο ή στο λογότυπο του εγγράφου, και στην εικόνα μας ώστε να δημιουργήσουμε ένα αρμονικότερο χρωματικό αποτέλεσμα. Να σημειώσουμε σε αυτό το σημείο ότι μία τυπωμένη σκάλα PANTONE θεωρείται απαραίτητη, για να μην παρασυρθούμε από τυχόν αποκλίσεις της οθόνης μας.Για το παράδειγμα μας χρησιμοποιήσαμε τη φωτογραφία “Dune.tif” που βρίσκεται στα samples της εφαρμογής Adobe Photoshop  (Samples > Dune.tif). Παρατηρούμε ότι η εικόνα αποτελείται από δύο βασικές αποχρώσεις:
α) Το μπλε στον ουρανό και
β) το πορτοκαλοκίτρινο στον αμμόλοφο.
Ξεκινάμε μετατρέποντας την εικόνα μας από RGB σε CMYK. Θα μπορούσαμε να επεξεργαστούμε την εικόνα και ως RGB αλλά μετατρέποντάς την σε CMYK μπορούμε να εκμεταλλευτούμε το μαύρο κανάλι που δημιουργείται για να φτιάξουμε  τις σκιάσεις της φωτογραφίας.
Παρατηρούμε τα κανάλια για να επιλέξουμε αυτά που μας δίνουν την κατάλληλη πληροφορία για την δημιουργία των νέων καναλιών.


tutorials/pantone-ps/pant-1.jpg


Στην περίπτωσή μας το κυανό κανάλι είναι κατάλληλο για τον ουρανό, το ματζέντα για τον αμμόλοφο και το μαύρο κανάλι για τους σκούρους τόνους του ουρανού και του αμμόλοφου. Η μίξη του κυανού και του μαύρου καναλιού μας δίνει το μπλε χρώμα και η μίξη του ματζέντα και του μαύρου μας δίνει το πορτοκαλί.

Με το Magic Wand ή με το Quick Selection Tool (W) επιλέγουμε προσεκτικά την περιοχή του αμμόλοφου. Αν χρησιμοποιήσουμε το Magic Wand, ορίζουμε στην επιλογή Feather: 0,5px. Σώζουμε την επιλογή αυτή για μετέπειτα χρήση (Select > Save Selection… > OK) και αποεπιλέγουμε (Select > Deselect). Στη συνέχεια, από το μενού της παλέτας των καναλιών (Channels), επιλέγουμε: “New Spot Channel…” και από το πινακάκι που εμφανίζεται επιλέγουμε για χρώμα (μελάνι) το PANTONE Reflex Blue.


tutorials/pantone-ps/pant-2.jpg


Έπειτα φορτώνουμε τη σωσμένη μας επιλογή, την αντιστρέφουμε και από την παλέτα των καναλιών επιλέγουμε το κυανό. Κάνουμε copy το κυανό κανάλι και paste στο νέο κανάλι που δημιουργήσαμε και αποεπιλέγουμε.


tutorials/pantone-ps/pant-3.jpg


Στη συνέχεια δημιουργούμε νέο Spot Channel και επιλέγουμε για χρώμα ένα αρκετά έντονο πορτοκαλί για τον αμμόλοφο: PANTONE 151 C. Φορτώνουμε πάλι τη σωσμένη μας επιλογή και από το ματζέντα κανάλι κάνουμε Copy > Paste στο 151 C. Αν στην παλέτα των καναλιών κρύψουμε τα CMYK κανάλια (απενεργοποιήσουμε το “ματάκι” δηλαδή) τότε η εικόνα μας θα πρέπει να μοιάζει στην παρακάτω:


tutorials/pantone-ps/pant-4.jpg


Στο στάδιο αυτό η εικόνα μας εμφανίζεται πολύ επίπεδη, καθώς της λείπουν  οι σκιάσεις. Για να τις προσθέσουμε κάνουμε Select All (Ctrl+A) και Copy το μαύρο κανάλι. Επιλέγουμε το Reflex Blue κανάλι, κάνουμε Paste και από το Μenu > Edit > Fade (Shift+Ctrl+F) ορίζουμε Multiply.


tutorials/pantone-ps/pant-5.jpg
Το Fade θα πρέπει να γίνεται χωρίς την μεσολάβηση άλλης κίνησης, αλλιώς η εντολή δεν θα είναι ενεργή.


Τώρα οι σκιάσεις του μαύρου καναλιού έχουν προστεθεί στην ήδη υπάρχουσα πληροφορία χωρίς να την αντικαθιστούν. Την ίδια διαδικασία (δηλ. Paste και Fade) κάνουμε και στο 151 C κανάλι για να δώσουμε παραπάνω όγκο στον ουρανό και πιο “βαθιές” σκιές στον αμμόλοφο.

Μέχρι εδώ όλα καλά αλλά τα φωτεινά σημεία του αμμόλοφου εμφανίζονται ακόμη λευκά.


tutorials/pantone-ps/pant-6.jpg


Για να το διορθώσουμε δημιουργούμε νέο Spot Channel και επιλέγουμε για χρώμα ένα έντονο κίτρινο (εμείς επιλέξαμε το PANTONE Process Yellow C). Φορτώνουμε τη σωσμένη επιλογή και από το μαύρο κανάλι κάνουμε Copy > Paste στο νέο μας κανάλι. Με την επιλογή ακόμα ενεργή κάνουμε αντιστροφή της πληροφορίας (Menu > Image > Adjustments > Invert) και έχουμε έτοιμο και το τρίτο μας χρώμα.


tutorials/pantone-ps/pant-7.jpg


Η εικόνα μας είναι σχεδόν έτοιμη αλλά θα τη βελτιώσουμε λίγο ακόμα. Έχοντας ενεργή την επιλογή τσεκάρουμε το Reflex Blue κανάλι και με τη χρήση των Levels το τροποποιούμε ώστε να διαγράφει καλύτερα τις φόρμες του αμμόλοφου και αποεπιλέγουμε.


tutorials/pantone-ps/pant-8.jpg


Τέλος, με το Burn Tool (O) και το Dodge Tool (O) τονίζουμε λίγο τις φόρμες του ουρανού για περισσότερο όγκο.


tutorials/pantone-ps/pant-9.jpg


Η Pantone εικόνα μας είναι έτοιμη!!!


Σωστή Αποθήκευση
Για να αποθηκεύσουμε την εικόνα μας, πετάμε τα CMYK κανάλια και αυτό της επιλογής που δημιουργήσαμε, ώστε να διατηρήσουμε μόνο τα δύο των ατόφιων μελανιών. Η εικόνα μας μετατρέπεται αυτόματα από CMYK σε Multichannel.
Σώζουμε την εικόνα μας σε DCS 2.0 ή σε PSD φορμά, ανάλογα με τις δυνατότητες της εφαρμογής όπου και θα την εισάγουμε.
Στην περίπτωση που κανένα από τα δύο παραπάνω φορμά δεν μας είναι συμβατό μπορούμε, με Copy > Paste, να μεταφέρουμε τα spot κανάλια στα CMYK κανάλια και στη συνέχεια, σημειώνοντας ποιο κανάλι αντιστοιχεί σε ποιο, να πετάξουμε τα spot. Έτσι έχουμε τη δυνατότητα να αποθηκεύσουμε την εικόνα στο επιθυμητό για μας φορμά και να την εισάγουμε χωρίς πρόβλημα σε όποια σελιδοποιητική εφαρμογή χρησιμοποιούμε. Στο σημείο αυτό όμως, χρειάζεται προσοχή γιατί αν υπάρχουν, όπως γίνεται συνήθως, στο έγγραφό μας αντικείμενα τα οποία χρησιμοποιούν CMYK μελάνια τότε αυτά θα απεικονιστούν στα ίδια φιλμ (τσίγκους) με την εικόνα μας.

Περίπτωση Β: Συνδυασμός Pantone και CMYK
Περνάμε στη δεύτερη περίπτωση όπου θέλουμε να προσθέσουμε σε μία CMYK εικόνα στοιχεία με Pantone χρώματα. Για το παράδειγμά μας επιλέξαμε τη φωτογραφία “Sunflower.psd” η οποία βρίσκεται στα samples της εφαρμογής Adobe Photoshop (Samples > Sunflower.psd) στην οποία θα προσθέσουμε νέο φόντο και έναν τίτλο που θα τυπωθούν με ατόφια μελάνια.
Μετατρέπουμε την εικόνα μας από RGB σε CMYK και απομονώνουμε το λουλούδι από το φόντο. Η συγκεκριμένη εικόνα περιέχει και ένα 5ο κανάλι το οποίο αν το χρησιμοποιούμε με την εντολή Extract (Menu > Filter > Extract…) μπορούμε να απομονώσουμε γρήγορα το λουλούδι.


tutorials/pantone-ps/pant-10.jpg


Για να μη βλέπουμε τα τετραγωνάκια (σκακιέρα), που εμφανίζονται λόγω διαφάνειας και μας μπερδεύουν, ρυθμίζουμε το χρώμα τους από τα Preferences (Menu > Edit > Preferences > Transparency & Gamut) ή προσθέτουμε ένα λευκό layer κάτω από αυτό του λουλουδιού.

Στη συνέχεια γράφουμε τον τίτλο, τον τοποθετούμε στην επιθυμητή θέση και κρύβουμε το επίπεδο. Το χρώμα που θα έχει ο τίτλος δεν μας επηρεάζει σε αυτό το σημείο.


tutorials/pantone-ps/pant-11.jpg
Χαμηλώσαμε την Αδιαφάνεια (Opacity) ώστε να επιλέξουμε πιο εύκολα την καταλληλότερη θέση.


Φορτώνουμε την επιλογή του Layer 1 (λουλούδι) κάνοντας, στην παλέτα των layers, Ctrl+click στο thumbnail του και προσθέτουμε σε αυτήν, την επιλογή του τίτλου κάνοντας Ctrl+Shift+click στο αντίστοιχο thumbnail.

Στη συνέχεια αντιστρέφουμε την επιλογή και την επεκτείνουμε (Expand) 1-2px ανάλογα με το μέγεθος της εικόνας, ώστε να “πατάει” λίγο το λουλούδι και τον τίτλο και να δημιουργηθεί ένα είδος χειροκίνητης συναρμογής.


Tip: Ανάλογα με τα χρώματα ή το πάχος που έχουν τα αντικείμενά μας, μπορεί να χρειαστεί να επεκτείνουμε διαφορετικά την επιλογή πάνω σε κάθε αντικείμενο.

Από το μενού της παλέτας των καναλιών επιλέγουμε “New Spot Channel…” και στο πινακάκι που εμφανίζεται επιλέγουμε για χρώμα (μελάνι) το PANTONE Reflex Blue > ΟΚ.


tutorials/pantone-ps/pant-12.jpg


Φορτώνουμε την επιλογή του τίτλου και αφαιρούμε από αυτήν, την περιοχή όπου ακουμπά πάνω στο λουλούδι κάνοντας Ctrl+Alt+click στο thumbnail του επιπέδου του λουλουδιού.

Ο λόγος που αφαιρέσαμε την περιοχή του λουλουδιού είναι γιατί θέλουμε ο τίτλος να εμφανίζεται από πίσω. Αν θέλαμε να εμφανίζεται μπροστά, θα έπρεπε να βάψουμε με λευκό, στην αντίστοιχη περιοχή, το επίπεδο του λουλουδιού.
Δημιουργούμε ένα νέο Spot Channel, ορίζοντας αυτήν την φορά το PANTONE Green C.


tutorials/pantone-ps/pant-13.jpg


Να διευκρινίσουμε εδώ πως ό,τι δημιουργούμε σε layer, ακόμα και αν το βάψουμε με κάποιο Pantone που επιλέξαμε στον Color Picker, αυτόματα μετατρέπεται σε CMYK. Οτιδήποτε θέλουμε να τυπωθεί με ατόφιο μελάνι θα πρέπει να τροποποιούμε το spot κανάλι βάφοντάς το με μαύρο ή χρησιμοποιώντας όλες τις τίντες του γκρι.

Για να συνεχίσουμε, πετάμε το “Image Highlight” κανάλι και κάνουμε Flatten την εικόνα μας χωρίς το layer του τίτλου.
Η φωτογραφία μας είναι έτοιμη!!!


tutorials/pantone-ps/pant-14.jpg


Αποθήκευση

Μπορούμε να αποθηκεύσουμε τη φωτογραφία ως PSD, DCS 2.0, PDF ή και ως TIFF ( > v.CS2). Η επιλογή θα γίνει και πάλι σύμφωνα με τη συμβατότητα της εφαρμογής όπου και θα εισάγουμε την εικόνα.
Για το τέλος, αξίζει να επισημάνουμε ότι ολοκληρώνοντας τις παραπάνω διαδικασίες θα πρέπει να δώσουμε ιδιαίτερη προσοχή στους διαχωρισμούς, ιδιαίτερα εάν δεν έχουμε ξανακάνει κάτι παρόμοιο. Επιβάλλεται, όπως άλλωστε σε όλες τις εργασίες μας, να ελέγχουμε τους παραγόμενους διαχωρισμούς, είτε, αν μας δίνεται η δυνατότητα, μέσα από την σελιδοποιητική εφαρμογή από το Separations Preview, είτε στο pdf αρχείο μέσα από το Acrobat Pro.

0 Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Θα πρέπει πρώτα να συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

NEWSLETTER

Σύνδεση Χρήστη